Korzyści z wykorzystania Escape Room jako nowoczesnego narzędzia integrującego pracowników

Grupa pracowników spotyka się w pokoju zagadek. Przed tajemnicą, którą muszą wspólnie rozwikłać. Każdy może mieć swój twórczy wkład. Zabawie towarzyszą emocje, ale ujawniają się też cechy charakteru, zdolności przywódcze i umiejętności pracy zespołowej. Po wyjściu poziom ekscytacji jest bardzo wysoki.

Czy można go wykorzystać? Escape Room to doskonały “poligon” do diagnozowania potencjału uczestników, dlatego coraz częściej ta pozornie niewinna zabawa jest wykorzystywana do integracji pracowników i procesów rekrutacyjnych.

 

Zainteresowałam się pomysłem wykorzystania Escape Room w stymulowaniu emocji zespołu, bo to rozrywka, która w Polsce jest coraz bardziej popularna. Sięgają po nią nawet szefowie firm, chcący zorganizować swoim pracownikom nietuzinkowe przeżycia. Dzisiaj to  szczególnie ważne w kontekście kształtowania obrazu pracodawcy (employer branding) w środowisku wewnętrznym i otoczeniu firmy. W dobie tzw. rynku pracownika, firmy muszą przyciągnąć specjalistów niekonwencjonalnymi działaniami integrującymi i uatrakcyjnić swoją ofertę na zewnątrz.

Miałam okazję przyglądać się sesjom Escape Room zorganizowanym przez jedną z najprężniej działających w tym segmencie firm – Exit19, o czym mówiłam podczas czerwcowej konferencji. Zainteresowała mnie synergia emocji, które się ujawniają w czasie zabawy, ponieważ uczestnicy znajdują się w specyficznych warunkach, są zamknięci z innymi ludźmi przez godzinę lub dłużej.

Kiedy omawiałam sesję Escape Room z organizatorami projektu, doszliśmy do interesujących wniosków. Uznaliśmy, że połączenie kompetencji typu: nastawienie na cel, określenie skutecznej komunikacji, określanie warunków do współpracy, integracja, to są doskonałe zagadnienia do omówienia tuż po wyjściu z pokoju zagadek.

Okazuje się, że ludzie tak samo zachowują się w odniesieniu do zadań w pracy. W sposób naturalny wyłaniają się liderzy, osoby zaangażowane i osoby stojące nieco z boku problemu. Najważniejsze, że grupa opuszczająca Escape Room jest jak gorące żelazo, które warto kuć pod kątem wskazywania pozytywnych i negatywnych zachowań zespołowych.

Aby ludzie nie pozostali – jak to określam – z “niezagospodarowanymi” emocjami, najpierw analizujemy to, co działo się w pokoju, a potem przekładamy na konkretne rozwiązania w codziennej pracy. Ujarzmienie emocji tuż po wyjściu z Escape Room i szukanie na tej podstawie rozwiązań konkretnych problemów w firmie, uważam za największy atut tej formy rozrywki. Podobne, nowoczesne narzędzia kształtowania kompetencji będą stosowane coraz częściej, ponieważ jest to szczególnie atrakcyjna formuła dla pracowników generacji Y i Z, którzy już są lub wchodzą na rynek pracy, a w grach czują się jak ryby w wodzie.

Dziękuję firmie Exit19, która jako pierwsza w Polsce, szuka zastosowania Escape Room w działaniach z dziedziny HR. Obserwacje uczestników dają bogaty materiał do badania najczęstszych postaw ludzkich w pracy. Później możemy to wykorzystać w doskonaleniu naszych relacji z pracownikami, co w czasach employer brandingu jest bezcenne. Najciekawszymi przykładami podzielę się następnym razem.

Escape Room

 
Comments

Agnieszko, good job 🙂

Dokładnie !!!!!

Faktycznie, może to być super narzędzie d procesu rekrutacji !
Ciekawy pomysł Pani Agnieszko 🙂