Pokolenie Z- mówimy o nim dobrze czy źle?

Dziś coraz częściej słyszymy o najnowszym pokoleniu wchodzącym na rynek pracy a najczęściej określanym jako Pokolenie Z. Przyjmuje się, że są to osoby urodzone po 1990r. choć niektórzy socjologowie przyjmują 1995r.

Z pierwszym sygnałem, że o młodych osobach zaczyna mówić się inaczej, oddzielając ich od reszty pracowników, spotkałam się podczas rozmowy z właścicielem sklepów detalicznych. Opowiedział mi, że był kilka tygodni wcześniej na ogólnopolskiej konferencji branży FMCG i wysłuchał prelekcji dedykowanej rekrutacji nowych pracowników. Był to żywo dyskutowany temat, również w kuluarach tejże konferencji, gdyż większość żaliła się na niski odzew na ogłoszenia o pracę, wysokie oczekiwania finansowe na starcie, a co gorsza, nie stawianie się w pracy po kilku dniach, lub zarzucanie pracy po kilku tygodniach. Otóż podczas tego wystąpienia prelegent jednoznacznie zaleciał: wstrzymajcie zatrudnienie osób urodzonych po 1993r a Wasze kłopoty z rotacją pracowników wyraźnie się zmniejszą.

W trakcie badań doznałam też osobistego doświadczenia współpracy z Pokoleniem Z na poziomie akademickim. Ze względu na termin wypadający przed samymi Świętami 100% grupy studentów zobowiązało się do uczestnictwa w nowo ustalonym wspólnie terminie, poprzez podniesienie ręki. Nawet byłam zdziwiona taką frekwencją podniesionych rąk (i tu być może zadziałała psychologia tłumu- „skoro inni podnoszą rękę, że przyjdą to ja też podniosę, a potem się zobaczy”). Ostatecznie w tym dniu przyszło 20% z deklarowanych. Stąd nasuwa mi się pytanie: co z braniem konsekwencji względem własnych zobowiązań?

To co słyszę najczęściej, pytając o Pokolenie Z, dyrektorów lub specjalistów działów HR, to określenia typu: roszczeniowi, wygodni, nielojalni, chcą szybko awansować, nie biorą odpowiedzialności za swoją pracę, nie chcą podejmować decyzji.

Przy tym pytaniu zmienia się także często wyraz twarzy mojego rozmówcy i pojawiają się emocje, które można odczytać jako rozczarowanie, zawiedzenie, ironiczny uśmiech.

art-pokolenia

Jak zarządzać sobą i pokoleniami XYZ? Nowe trendy w zarządzaniu poznacie Państwo podczas naszej Akademii Efektywnego Przywództwa: http://szkolenia-biznesowe.prolearning.pl/akademia-efektywnego-przywodztwa-jak-skutecznie-zarzadzac-soba-i-pokoleniami-xyz-nowe-trendy-w-zarzadzaniu/

Mój wniosek jakościowy z obserwacji i rozmów z przedstawicielami zarówno Pokolenia Z jak i pracodawcami (niestety trudno ten aspekt uchwycić z pytań ankietowych) to, że najtrudniej ma pierwszy pracodawca. To na jego odpowiedzialności leży: wyrównanie różnic wiedzowych danej osoby, nie tylko odnoszącej się do wiedzy danej firmy, ale często do wiedzy ogólnej. Dalej nauczenie podstawowych umiejętności wykonywania zadań na stanowisku, popełnianie błędów.

To co wydaje się najdroższe dla pierwszego pracodawcy to właśnie poniesienie kosztów popełniania błędów czy opłacenie nabierania doświadczeń przez przedstawiciela Pokolenia Z. Ze względu na panujący dziś rynek pracownika, często pracodawcy są gotowi do poniesienia tych kosztów. To co odczuwają najmocniej to fakt, że młodzi ludzie nastawiają się na krótkie okresy pracy w jednej firmie (podczas rozmów z firmami rekrutacyjnymi, przedstawicielami pokolenia Z i działami HR najczęściej podawany przedział chęci pracy w jednym miejscu pracy to 1 rok do 1,5 roku). Z punktu widzenia pracodawcy to bardzo krótki okres, gdyż zaraz po tym gdy przejdzie on okres wdrożenia, treningu pracy i faktycznie zaczyna w pełni wykonywać swoje obowiązki zbliża się rok i nagle pracownik odchodzi. Często wynika to z pokusy „bardziej zielonej trawy za płotem”, czyli wyobrażeń że w innej firmie na pewno jest znacznie lepiej niż tu gdzie teraz jestem.

Stąd powstaje pytanie jak pogodzić pokusę zdobywania doświadczeń przez Pokolenie Z w krótkim czasie z potrzebami pracodawców?

Swoimi przemyśleniami podzieliłam się również w artykule eksperckim napisanym dla miesięcznika Benefit. Czekam na jego akceptację.

Na to pytanie być może uda nam się odpowiedzieć poprzez dalszą kontynuację naszych badań, do których każdego serdecznie zapraszamy, ankietę można wypełnić klikając w link: https://goo.gl/forms/dxR2VQybevLnVIDW2

 
Comments

Bardzo interesujący artykuł. Skłonił mnie do wypełnienia ankiety. Mam nadzieję, że wyniki badania będą ogólnodostępne, ponieważ jestem ciekaw różnic między oczekiwaniami Pokolenia Z i Pokolenia X.

Panie Łukaszu, wyniki z badań zostaną zaprezentowane w czasie konferencji DFHR (termin: 24.05.2017r., godz: 11:00), na którą serdecznie Pana zapraszam. Po konferencji raport będzie dostępny bezpłatnie, aby go dostać proszę o kontakt z Centrum Innowacji ProLearning.

Pozdrawiam serdecznie!

Bardzo ciekawy artykuł opisujący tzw. pokolenie Z i pokazujący punkt widzenia dzisiejszego pracodawcy. Z niecierpliwością czekam zatem na wyniki badań.
Pozdrawiam