Sztuka i nauka Mindfulness

Rok 2017 to rok gdzie dzieje się wiele w zakresie zwiększania moich kompetencji w roli coacha. Zależało mi na odświeżeniu mojej wiedzy i umiejętności. Od dłuższego czasu moja koleżanka Ilona śledziła różne szkolenia, które byłyby dla nas atrakcyjne pod względem rozwinięcia naszego warsztatu pracy w coachingu i kompetencji coacha. Pewnego dnia napisała do mnie, że znalazła to coś czego szukała: uff- pomyślałam – jaki to cud mieć przy sobie koleżankę, która nie dość że poszuka to jeszcze znajdzie to, o co nam chodzi. I pojechałyśmy na 3-dniowe wyjątkowe warsztaty z Marilyn Atkinson.

Czego oczekiwałam od udziału w warsztatach z Marilyn:

  • Weryfikacji sposobu pracy.
  • Poznania innych coachów.
  • Posłuchania ich doświadczeń.
  • Wymiany wiedzy.
  • Poznania nowych narzędzi nie tylko coachingowych ale również Mindfulness, które mogłyby wpłynąć na rozwinięcie moich kompetencji coachingowych.

Z puntu widzenia Marilyn celami szkolenia było:

  • Poznanie technik umożliwiających pełną koncentrację i uważność od mistrzyni coachingu
  • Zwiększenie efektywności swojej i swoich klientów.
  • Wprowadzenie i wykorzystanie praktyki mindfulness do pracy w firmach
  • Zwiększenie swojej samoświadomości oraz zewnętrznej i wewnętrznej uważności
  • Odkrycie jak wykorzystać praktykę mindfulness do codziennego podejmowania trudnych i stresujących decyzji.
  • Poznanie sposobów dzięki którym działanie Twoje i Twoich klientów stanie się zgodne z wizją i wartościami własnymi i firmy.

Uważność była najistotniejszym punktem omawianym podczas szkolenia. Przy czym jednocześnie uważność, umiejętność skupienia się i koncentracji to przecież tak ważne kompetencje coacha.

Co się działo podczas? Działo się dużo. Międzynarodowe środowisko coachów mobilizowało nas do wymiany myśli.

Dane ćwiczenie wymagało od nas samych aktywności i udziału. Często pracowaliśmy w parach lub trójkach. Marilyn zachęcała nas do wymiany osób z którymi trenowaliśmy:

– krótkie medytacje (tzw. short meditation). Marylin zachęcała nas do min 1 świadomego oddechu na godzinę. Osobiście byłam bardzo ciekawa jak ona sama praktykuje Mindfulness i mocno o to dopytywałam. Moje pytania okazały się dociekliwe bo wywołały salwę śmiechu na całej sali: a brzmiały:

-Marilyn jak wygląda Twoja codzienna praktyka Mindfulness?

Marylin odpowiedziała, że na co dzień nie ma czasu na długie godzinne medytacje, bardziej skupia się na krótkich formach: wizualizacji, w ruchu (move mindfulness), podczas spaceru, świadomym planowaniu celu na dany dzień.

Powiem Wam, że nie była to dla mnie satysfakcjonująca odpowiedź, stąd drążyłam dalej:

– ok. Marlin. Dziękuję , ale tak po kolei to jak to wygląda? Po śniadaniu rano czy przed śniadaniem? Po kawie porannej czy przed kawą?

Wtedy właśnie uczestnicy wybuchnęli gromkim śmiechem.

Marilyn na szczęście odebrała pytanie na poważnie i odpowiedziała, że robi sobie krótką ok. 10min medytację połączoną z wizualizacją zaraz po przebudzeniu, siada na łóżku (czyli siusiu odpada, medytacja jest przed poranną toaletą) i stawia sobie cel na dany dzień. Powiedziała: „oddycham i uruchamiam w sobie myśli wdzięczności za to, co mam i co jest wokół mnie. Wizualizuję sobie cel na dziś, tak abym na koniec dnia czuła i wiedziała że mogę umrzeć. Wypełniłam ten dzień moim celem. To jest forma modlitwy, która stanowi zobowiązanie.”

Dodatkowo wzięłam udział w demo, które prowadziła osobiście Marilyn. To była dla mnie istotne ćwiczenie poszerzające moją świadomość.

O co chodziło? Postawiłam sobie pytanie: Jakie są najlepsze sposoby na praktykowanie Mindfulness dla mnie na dziś? Okazało się, że dla mnie na dziś najlepszymi sposobami są:

  • Ćwiczenia odnajdywania ciała w przestrzeni.
  • Zabawa z dziećmi.
  • Czytanie i notowanie moich przemyśleń.
  • Patrzenie w błękit nieba.
  • Ale też skupienie się na prowadzeniu samochodu.
  • 3 dobre rzeczy które wydarzyły się w ciągu dnia- wieczorem.

Jakie moje kompetencje w roli coacha zostały rozwinięte podczas tego szkolenia? Aby odpowiedzieć na to pytanie przywołam podstawowe kompetencje coacha zdefiniowane i wymagane przez ICF Global.

  1. USTALANIE ZASAD WSPÓŁPRACY
    1. Zgodność z wytycznymi Kodeksu Etycznego i standardami zawodu coachingu
    2. Uzgodnienie kontraktu coachingu
  2. WSPÓŁTWORZENIE RELACJI
    3. Budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa klienta
    4. Obecność coachingowa
  3. EFEKTYWNE KOMUNIKOWANIE
    5. Aktywne słuchanie
    6. Pytania sięgające sedna
    7. Bezpośrednia komunikacja
  4. WSPIERANIE PROCESU UCZENIA I OSIĄGANIA REZULTATÓW
    8. Budowanie świadomości
    9. Tworzenie działań
    10. Planowanie i wytyczanie celów
    11. Zarządzanie postępami i odpowiedzialnością”

Źródło: https://icf.org.pl/edukacja/kluczowe-kompetencje-coacha-icf/ na dn. 20.05.2017r.

Kompetencje, które rozwinęłam podczas szkolenia z Marilyn to:

  • Zadawanie pytań.
  • Tworzenie atmosfery zaufania i uważności.
  • Budowanie przestrzeni dla klienta.
  • Słuchanie na trzecim poziomie (pogłębione słuchanie).
  • Stosowanie parafrazy.
  • Stosowanie pogłębionych pytań (pytania transformujące, sięgające sedna).
  • Aktywne słuchanie.
  • Pozycja coacha.
  • Umiejętność „odłączania się” od własnych emocji (zauważ i nazwij).
  • Zastosowanie różnych perspektyw.
  • Rozwijanie wewnętrznej intuicji.
  • Rozwijanie obecności .
  • Dojrzałość mnie jako coacha.

 

Najważniejsze to budowanie uważności i bycia „tu i teraz”. Na tej bazie rozwijają się również moje wyżej wymienione kompetencje coacha. Co wpływa na prowadzone procesy coachingowe z klientami.

Literatura:

Atkinson M. Chois R.T. – Wewnetrzna dynamika coachingu

Atkinson M. Chois R.T. –  Coaching krok po kroku

Atkinson M. Chois R.T. – FLOW. Przepływ. Sedno coachingu

 
Comments

No comments yet.